"Children expect from adults the capacity to offer great joy."
Loris Malaguzzi

"Imagination is more important than knowledge. Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere."
Albert Einstein



Reggio Children

North American Reggio Emilia Alliance


Join us on:


 

 


Modul in care echipa EXPLORE 100 trateaza problema disciplinei are mare legatura cu demersurile pe care le facem pentru dezvoltarea empatiei la copii, cu intelegerea perspectivei diferite si acceptarea acesteia. Copiii cresc si se dezvolata aici intelegand ca nu sunt niciodata pedepsiti si mustrati pentru greselile facute dar trebuie intotdeauna sa se gandeasca la efectul actiunilor lor asupra celorlalti, la durerea pe care o pot provoaca fizic si verbal aproapelui lor. In acest fel, ei nu vor deveni niciodata copii si apoi adulti egoisti, ci altruisti si empatici carora le PASA.

Bineinteles ca regulile care se seteaza intr-o comunitate, de comun acord cu copiii, sunt uneori incalcate, mai ales la varste mai mici. Ceea ce intreaga comunitate hotaraste, in momentele de relaxare si de discutii libere, a fi bun si rezonabil si drept, fata de toata lumea, poate fi usor uitat in momentele mai delicate. Atunci intervin si strategiile de solutionare a conflictelor! Acestea sunt reamintite periodic in timpul anului, mai ales in prima perioada de incepere a activitiatii si de sudare a colectivului dar si zilnic sau chiar in fiecare ora, daca este necesar. Noi credem ca si momentele mai dificile ale copiilor, acelea in care comportamentul lor nu este "adecvat, atunci cand tipa, vorbesc urat, imping sau chiar lovesc, sunt doar incercari de a se integra intr-o comunitate, de a comunica si a se conecta, sunt poate doar alegeri de moment pentru a transmite ceva altor copii sau chiar adultilor. In efortul nostru de a lega o prietenie, putem sa mai si gresim. Si este perfect normal sa gresim. Iar copiii trebuie sa stie acest lucru. Ei trebuie sa vada cum si noi adultii mai gresim si atunci recunoastem acest lucru, trebuie sa vada cum reactionam cand cineva e trist sau cand nu am facut lucrurile asa cum se asteapta de la noi si sa incercam sa fim mereu un exemplu pentru ei, chiar si atunci cand gresim si ne cerem scuze. La EXPLORE 100 copiii sunt invatati si impulsionati de la cele mai fragede varste sa-si verbalizeze emotiile, sa spuna ce simt si ce nu le place atunci cand li se ia o jucarie sau cand sunt agresati. Ii ajutam sa gandeasca si sa gasesca o solutie. Nu-i putem feri total pe copiii nostri de conflicte si nici nu trebuie sa o facem deoarece acestea ii formeaza si ii ajuta sa se dezvolte. Trebuie doar sa le dam uneltele necesare pentru a le rezolva. "Conflict is an opportunity for growth".

In general in scolile romanesti chiar si nevoia aceea naturala de a pune intrebari, de a fi curios este amendata si descurajata. De profesori dar uneori chiar si de parinti Am crescut auzind tot timpul fraza: "un copil cuminte nu vorbeste neÓntrebat". Este normal sa punem intrebari deoarece acesta este miezul invataturii: sa reusesti sa intelegi. Si nu putem condamna curiozitatea copiilor.

Din contra, este datoria noastra de parinti si dascali, sa o hranim continuu. Din pacate, societatea de astazi este mult prea focusata pe rezultatele academice (deoarece asa au facut si parintii nostri, si bunicii sau profesorii pe care i-am avut in scoala) incat aleg tot timpul sa rezolve "problemele de disciplina" si sa recurga la pedepse. Stim cu totii ca acestea pot functiona doar pe termen scurt insa dauna care se poate produce, este majora. Copilul va creste acumuland frustrari iar relatia noastra cu ei se va deprecia in timp si va atinge momente cu adevarat alarmante in anii adolescentei.

Exista multe strategii de solutionare a conflictelor si acestea le sunt prezentate copiilor si in functie de nivelul de varsta si nu neaparat toate din primul an. Noi strategii sunt inventate de la an la an si introduse, cu mult sprjin din partea pedagogului, incluzand dialoguri, puppet theatre, si reluarea acestora in absenta conflictelor atunci cand este momentul oportun.

La scoala noastra exista in fiecare zi de vineri un moment intitulat "intalnirea de reflectie" unde copiii discuta impreuna cu pedagogul despre momentele mai dificile din saptamana ce s-a scurs, cum au fost acestea depasite, si ce alte solutii noi mai exista. Exista si intalniri "one to one" intre pedagog si elev iar rolul acestora este unul de analiza si comunicare, sunt discutii eficiente, sincere si deschise.

Cred ca ultima fraza care trebuie spusa la acest capitol, daca nu era bine sa fie chiar prima, inainte de a vorbi despre pedepse si recompense, este ca, la EXPLORE 100, NU se incurajaza competitia DAR se sustine foarte mult colaborarea intre copii.











Gradinita 100 EXPLORE
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
HOME - DESPRE NOI - REGIO EMILLIA - OFERTA - GALERIE - NOUTATI - CONTACT
Copyright 2011 Gradinita Explore 100 - Termeni si Conditii